متطلبات تفعيل دور المشاركة المجتمعية في تنمية الوعي البيئي لأطفال الروضة من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال بمحافظة الشرقيةRequirements for Activating the Role of Community Participation in Developing the Environmental Awareness for Kindergarten Children from the Point of View of Kindergarten Teachers in Sharkia Governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس إدارة رياض الأطفال بقسم أصول تربية الطفل - كلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة المنصورة

10.21608/jkfb.2024.392331

المستخلص

هدف البحث إلي التوصل إلي متطلبات تفعيل دور المشاركة المجتمعية في تنمية الوعي البيئي لأطفال الروضة من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال بمحافظة الشرقية، وعرض الإطار المفاهيمي للمشاركة المجتمعية بمؤسسات رياض الأطفال، والتعرف علي الأسس النظرية للوعي البيئي للأطفال بمؤسسات رياض الأطفال، ورصد واقع دور المشاركة المجتمعية في تنمية الوعي البيئي لأطفال الروضة من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال بمحافظة الشرقية، وطرح تصور مقترح لتفعيل دورها، واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتمثلت أدوات البحث في استبانة موجهة إلي معلمات رياض الأطفال، وتم التطبيق علي عيّنة من معلمات رياض الأطفال ببعض مراكز محافظة الشرقية، وقد بلغ عددهن (170) معلمة، ولقد أكدت نتائج البحث أن الوعي البيئي متطلب حيوي للحفاظ علي البيئة وحمايتها من كافة المخاطر المحيطة، كما أشارت نتائج البحث إلي أن هناك قصور في الدور الذي يقوم به أطراف المشاركة المجتمعية تجاه تنمية الوعي البيئي لأطفال الروضة، فالحفاظ علي البيئة مسئولية جماعية تقع علي عاتق جميع فئات المجتمع، حيث يلعب جميع أطراف المشاركة المجتمعية دورًا حيويًا في تنمية الوعي البيئي للأطفال بمؤسسات رياض الأطفال، وقد أوصي البحث بضرورة تضافر جهود جميع أطراف المشاركة المجتمعية مع الجهود الرسمية لوضع سياسة لمناقشة القضايا البيئية ووضع الحلول المثلي لها ووضع آليات للعمل علي الحفاظ علي البيئة، ونقل تلك الثقافة إلي أعضاء المجتمع الخارجي، كما أوصي البحث بضرورة مقاومة ثقافة اللامبالاة نحو المشكلات البيئية، والعمل علي تنمية ثقافة الإبداع والابتكار لوضع الحلول المناسبة للمشكلات البيئية والحد من أخطارها، كما أكد البحث علي ضرورة عقد دورات تدريبية وورش عمل لمعلمات رياض الأطفال وأولياء الأمور في مجال المحافظة علي البيئة لتقويم سلوكيات الأطفال السلبية نحو البيئة، والعمل علي تدعيم السلوكيات الإيجابية للأطفال تجاه الحفاظ علي البيئة.The research aimed to reach the requirements for activating the role of community participation in developing the environmental awareness for kindergarten children from the point of view of kindergarten teachers in Sharkia Governorate, present the conceptual framework of community participation in the kindergarten institutions, Identify the theoretical foundations of children’s environmental awareness in the kindergarten institutions, monitore the reality of the role of community participation in developing the environmental awareness of kindergarten children from the point of view of kindergarten teachers in Sharkia Governorate, and present a suggested proposal for activating its role. The current research used the descriptive analytical method. The researcher did a questionnaire administered to the teachers of kindergarten institutions. The sample reached (170) teachers in some centers of the Sharkia Governorate. The results of the research confirmed that the environmental awareness is a vital requirement for preserving and protecting the environment from all the surrounding risks. The research results also indicated that there is a deficiency in the role played by the community participation parties towards developing the environmental awareness for the kindergarten children. Preserving the environment is a collective responsibility that falls on all community groups, as all the parties of the community participation play a vital role in developing the environmental awareness of children in the kindergarten institutions. The research recommended the need to combine the efforts of all parties of community participation with the official efforts to develop a policy to discuss the environmental issues, develop optimal solutions for them, and develop mechanisms to work to preserve the environment and transfer this culture to the members of the external community. The research also recommended the necessity of resisting the culture of indifference towards environmental problems and working to develop a culture of creativity and innovation to develop the appropriate solutions to the environmental problems and reduce their dangers. The research also emphasized the necessity of holding training courses and workshops for the kindergarten teachers and parents in the field of environmental conservation to correct children’s negative behaviors toward the environment and strengthen children’s positive behaviors toward preserving the environment.

الكلمات الرئيسية