برنامج قائم علي الوسائط المتعددة لتنمية اليقظة العقلية لدي الأطفال الأيتام المعاقين عقلياً – القابلين للتعلم A program based on Multi-Media to develop Mindfulness for the Orphan children Learnable Mentally Handicapped

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

 مدرس بقسم رياض الأطفال، كلية الدراسات الإنسانية، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر

10.21608/jkfb.2024.386720

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي التحقق من فاعلية البرنامج القائم علي الوسائط المتعددة لتنمية اليقظة العقلية لدي الأطفال الأيتام المعاقين عقلياً – القابلين للتعلم, وتكونت عينة البحث من (20) طفل وطفلة من أطفال الروضة المعاقين عقلياً – القابلين للتعلم، وتم تقسيمهم إلي مجموعتين (10) أطفال كمجموعة تجريبية، و(10) أطفال كمجموعة ضابطة في المرحلة العمرية من (5-7) سنوات، بإستخدام المنهج التجريبي، وإشتملت أدوات البحث علي إختبار المصفوفات المتتابعة الملون لقياس ذكاء الأطفال (إعداد: جون رافن)، (وتقنين: عماد أحمد حسن، 2016)، ومقياس اليقظة العقلية الإلكتروني المصور لأطفال الروضة المعاقين عقلياً – القابلين للتعلم (إعداد الباحثة), والبرنامج القائم علي الوسائط لمتعددة لتنمية اليقظة العقلية لدي الأطفال الأيتام المعاقين عقلياً – القابلين للتعلم (إعداد الباحثة).
وأسفرت نتائج البحث عن تفوق أطفال المجموعة التجريبية في القياس البعدي عن القياس القبلي علي مقياس اليقظة العقلية الإلكتروني المصور, وتفوق أطفال المجموعة التجريبية علي أطفال المجموعة الضابطة في القياس البعدي علي مقياس اليقظة العقلية الإلكتروني المصور, وثبات درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لتطبيق البرنامج علي مقياس اليقظة العقلية الإلكتروني المصور مما يدل علي بقاء أثر التعلم وذلك من خلال القياسات القبلية والبعدية والتتبعية لأدوات البحث.
The aim of the research is to identify the effectiveness of the program based on Multi-Media to develop Mindfulnes for the Orphan children Learnable Mentally Handicapped. The research sample consisted of (20) boys and girls children of Learnable Mentally Handicapped, They were divided into two groups, one of them is control group Consisting of (10) boys and girls children, and the other is an experimental group consisting of (10) boys and girls children in the age group of (5-7) years, The research used the experimental method.
The researcher used the following tools: the successive matrices test "John Raven" (Cognition: Emad Ahmed Hassan, 2016), the performance Electronic Illustrator test for develop Mindfulness for the children Learnable Mentally Handicapped (prepared by the researcher), and the program based on Multi-Media to develop Mindfulness for the Orphan children Learnable Mentally Handicapped (prepared by the researcher).
The results of the research revealed that the children of the experimental group excelled in the post- measurement over the pre- measurement on Electronic illustrated Mindfulness, the children of the experimental group outperformed the children of the control group in the post- measurement on Electronic illustrated Mindfulness, and the stability of the scores of the children of the experimental group in the post- and follow-up measurements of applying the program on Electronic illustrated Mindfulness, Which indicates the persistence of the learning effect, This is through pre-test, post-test, and follow-up measures The researcher tools.
 
 

الكلمات الرئيسية