برنامج قائم على روائع أدب الطفل لتنمية الطمأنينة النفسية وأثره على تحسين الرضا عن الحياة لأطفال الروضة المعاقين بصرياً Aprogram based on childrens Literature Masterpieces to Develop The Psychological Reassurance and its impact on improving Satisfaction with Life for Visually impaired Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بكلية الدراسات الإنسانية – قسم رياض الأطفال- جامعة الأزهر – بنات بالقاهرة

10.21608/jkfb.2024.386715

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى التحقق من فاعلية البرنامج القائم على روائع أدب الطفل لتنمية الطمأنينة النفسية لأطفال الروضة المعاقين بصرياً وأثره على تحسين الرضا عن الحياة لديهم , وتكونت عينة البحث من (20) طفل وطفلة من أطفال تتراوح أعمارهم من (4-6) سنوات مقسمين إلى مجموعتين (10) طفلا وطفلة كمجموعة تجريبية، و(10) طفلا وطفلة كمجموعة ضابطة. وإستخدم البحث المنهج التجريبى بإستخدام المجموعتين وإستخدام القياس القبلى والبعدى والتتبعى لأدوات البحث وذلك للتعرف على فاعلية المتغير المستقل ( روائع أدب الطفل) على المتغيرين التابعين (الطمأنينة النفسية كمتغير وسيط - الرضا عن الحياة كمتغير تابع ), حيث إشتملت أدوات البحث على إختبار ستانفورد بنيه (الجزء اللفظى الصورة الرابعة إعداد لويس كامل مليكة /1989) , ومقياس الطمأنينة النفسية لأطفال الروضة المعاقين بصرياً (إعداد الباحثة)، وبطاقة ملاحظة بعض أبعاد الرضا عن الحياة لأطفال الروضة المعاقين بصرياً (إعداد الباحثة) والبرنامج القائم على روائع أدب الطفل (إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية وأطفال المجموعة الضابطة فى القياسات القبلية والبعدية على مقياس الطمأنينة النفسية وبطاقة ملاحظة بعض أبعاد الرضا عن الحياة لصالح أطفال المجموعة التجريبية؛ مما يدل على فاعلية البرنامج القائم على روائع أدب الطفل لتنمية الطمأنينة النفسية لأطفال الروضة المعاقين بصرياً وأثره على تحسين الرضا عن الحياة لديهم, وتوصل البحث إلى بعض التوصيات من أهمها ضرورى الاهتمام بتنمية التفاؤل والرضا عن الحياة لدى أطفال الروضة المعاقين بصرياً.
The aim of the current research is to identify the effectiveness of the program based on childrens Literature Masterpieces to Develop The Psychological Reassurance Visually impaired Children and its impact on his Satisfaction with Life Visually impaired Children. The research sample consisted of (20) boys and girls children Those whose age range between 4-6 years They were divided into two groups, one of them is control group Consisting of (10) boys and girls children, and the other is girl experimental boy group consisting of (10) boys and girls children, The research used the experimental method with the experimental and control groups and the application of pre-post and follow-up test, in order to identify the effectiveness of the independent variable (childrens Literature Masterpieces) on the two dependent variables (Psychological Reassurance - Satisfaction with Life), The researcher used the following tools: (Stanford test structure the fourth image prepared by Louis Kamel Malika 1989, the scale of the illustrated Psychological Reassurance for Visually impaired Children kindergarten (prepared by the researcher), a note card for the dimensions of Satisfaction with Life Visually impaired Children (prepared by the researcher) and the program based on childrens Literature Masterpieces (prepared by the researcher), and the results of the research resulted in the presence of statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group and the children of the control group in the tribal and remote measurements on Psychological Reassurance and note card for the dimensions of som Satisfaction with Life for the benefit of the children of the experimental group; Which indicates the effectiveness of the program based on childrens Literature Masterpieces to Develop The Psychological Reassurance Visually impaired Children and its impact on his Satisfaction with Life.
The research reached som recommendtions, the most important of which is the necessity of focusing on developing optimism and Satisfaction with Life for Visually impaired preschool Children
 

الكلمات الرئيسية