الروضة الذكية برياض الأطفال بمحافظة المنيا علي ضوء متطلبات التحول الرقمي بين الواقع والمأمول Smart Kindergarten in Kindergartens in Minya Governorate in Light of the Requirements of Digital Transformation between Reality and Hope

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم العلوم التربوية كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا

10.21608/jkfb.2024.386707

المستخلص

      هدف البحث إلي التعرف علي واقع تطبيق الروضة الذكية برياض الأطفال بمحافظة المنيا علي ضوء متطلبات التحول الرقمي، وهل توجد فروق دالة احصائيًا بين الروضات الحكومية المعتمدة وغير المعتمدة حول واقع تطبيق الروضة الذكية برياض الأطفال بمحافظة المنيا علي ضوء متطلبات التحول الرقمي؟ والتوصل إلي تصور مقترح لتطبيق الروضة الذكية علي ضوء متطلبات التحول الرقمي، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، واستبيان لغرض جمع البيانات تم تطبيق أداة البحث - بعد التحقق من صدقها وثباتها- علي عينة من معلمات وموجهات رياض الأطفال بلغ تعدادها (370) معلمة، و(30) موجهة، تم اختيارهن بطريقة عشوائية من جميع معلمات وموجهات رياض الأطفال في محافظة المنيا خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 2023/2024. وأظهرت نتائج البحث أن مستوي تطبيق الروضة الذكية برياض الأطفال بمحافظة المنيا علي ضوء متطلبات التحول الرقمي جاء بدرجة منخفضة، حيث بلغت نسبة متوسط الاستجابة ( 56%)، كما أظهرت نتائج البحث أن هناك فروق دالة احصائيًا حول واقع تطبيق الروضة الذكية برياض الأطفال بمحافظة المنيا علي ضوء متطلبات التحول الرقمي، حيث بلغت نسبة متوسط الاستجابة (76.65%) لصالح الروضات الحكومية المعتمدة، وتم تقديم تصورًا مقترحًا لدعم تطبيق الروضة الذكية برياض الأطفال بمحافظة المنيا علي متطلبات التحول الرقمي.
The research aimed to identify the reality of the application of smart kindergarten in kindergartens in Minya Governorate in light of the requirements of digital transformation, and are there statistically significant differences between accredited and non-accredited government kindergartens regarding the reality of the application of smart kindergarten in kindergartens in Minya Governorate in light of the requirements of digital transformation? And to reach a proposed vision for the application of smart kindergarten in light of the requirements of digital transformation, and to achieve the objectives of the research, the descriptive analytical method was used, and a questionnaire for the purpose of collecting data. The research tool was applied - after verifying its validity and reliability - to a sample of kindergarten teachers and supervisors, numbering (370) teachers, and (30) supervisors, who were randomly selected from all kindergarten teachers and supervisors in Minya Governorate during the second semester of the academic year 2023/2024. The research results showed that the level of application of the smart kindergarten in kindergartens in Minya Governorate in light of the requirements of digital transformation was low, as the average response rate reached (56%). The research results also showed that there are statistically significant differences regarding the reality of the application of the smart kindergarten in kindergartens in Minya Governorate in light of the requirements of digital transformation, as the average response rate reached (76.65%) in favor of the approved government kindergartens. A proposed vision was presented to support the application of the smart kindergarten in kindergartens in Minya Governorate in accordance with the requirements of digital transformation.
 

الكلمات الرئيسية