توظيف شخصيات القصص الفلكلورية في تنمية القدرة الخيالية لأطفال الروضة Using folklore story characters to develop kindergarten children's imaginative ability

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أدب الطفل المساعد بكلية التربية للطفولة المبكرة جامعة بورسعيد

10.21608/jkfb.2024.386702

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على مستوي القدرة الخيالية عند طفل الروضة وحاول البحث الاجابة عن السؤال الرئيس: قياس فاعلية توظيف شخصيات القصص الفلكلورية في تنمية القدرة الخيالية عند طفل الروضة؟ واعدت الباحثة مقياس الخصائص السلوكية للقدرة الخيالية لأطفال الروضة من 5-6 سنوات في ضوء مقياس القدرة الخيالية للأطفال إعداد مركز إدوار ديبونو 2017. وقامت الباحثة بتحليل محتوي شخصيات القصص الفلكلورية، وعددها (15) قصة وقامت الباحثة بتطبيق الجزء الميداني من البحث وهو عرض (15) قصص على أطفال الروضة وتكونت العينة من (30) طفل وطفلا من أطفال الروضة وتم تطبيق اختبار الذكاء واستمارة المستوي الاقتصادي والاجتماعي؛ لضبط هذه المتغيرات. فكانت النتائج كالتالي: 1. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي على مقياس الخصائص السلوكية للقدرة الخيالية لأطفال الروضة لصالح التطبيق البعدي تعزي إلى تدريس شخصيات القصص الفلكلورية.2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي على مقياس الخصائص السلوكية للقدرة الخيالية لأطفال الروضة لصالح التطبيق البعدي.3. عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في القدرة الخيالية لدي أطفال الروضة تعزي إلى الجنس.
The current research aimed to identify the imaginative ability of kindergarten children and after researching the main question: Effective measurement of folklore characters in developing the imaginative ability of kindergarten children? The researcher prepared a behavioral gain scale for the imaginative ability of children aged 5-6 years, in light of scale children’s imaginative ability, prepared by the Edouard Debono Center, 2017. A researcher analyzed the content of the folklore stories, which numbered (15), stories. The second part of He searches while presenting (15) kindergarten children’s stories, The sample consisted of (30) kindergarten children, and the intelligence test and the comprehensive economic questionnaire were applied. To adjust these purposes.
The results were as follows: (1). There are statistically significant differences between the means of the experimental group in the pre- and post-application on the behavioral scale of the imaginative ability of kindergarten children. The application is related to the two dimensions of a mantra for a book of folklore stories.2. There are statistically significant differences between the means of the experimental group in the pre- and post-application on the behavioral scale of the imaginative ability of kindergarten children. The application is related to the dimensions.3. There are no statistically significant differences in the imaginative ability of kindergarten children to modify gender.
 

الكلمات الرئيسية