متطلبات توظيف الذكاء الاصطناعي برياض الأطفال لتطوير دور المعلمة في ضوء رؤية مصر 2030 Requirements of Employing AI in Developing kindergarten Teacher’s Role in Light of Egypt Vision 2030

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يهدف البحث الى وضع متطلبات لتوظيف الذكاء الاصطناعي برياض الأطفال لتطوير دور المعلمة في ضوء رؤية مصر 2030، وذلك من خلال التعرف علي المتطلبات الخاصة بكل من:الأهداف التنموية لتوظيف الذكاء الاصطناعي برياض الأطفال، مجالات استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي، البنية التحتية اللازمة لتطبيق الذكاء الاصطناعي، دور الذكاء الاصطناعي في تطوير أداء المعلمة، آليات الدعم المقدمة للمعلمات لتوظيف الذكاء الاصطناعي في الارتقاء بالمنظومة التعليمية، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفى (أسلوب الدراسات المسحية)، يتمثل مجتمع البحث في معلمات رياض الأطفال بمديرية التربية والتعليم بمحافظ الجيزة والبالغ قوامهم (5191) معلمة، وقد قامت الباحثة باختيار عينة البحث بالطريقة الطبقية العشوائية من كافة الإدارات التعليمية التابعة لمديرية التربية والتعليم بالجيزة، حيث بلغ قوام عينة البحث الأساسية (358) معلمة، ولجمع البيانات الخاصة بالبحث استخدمت الباحثة تحليل الوثائق والسجلات والمقابلة الشخصية واستبيان تحليل SWOT  للواقع الفعلي لتوظيف الذكاء الاصطناعي برياض الأطفال واستبيان متطلبات توظيف الذكاء الاصطناعي برياض الأطفال لتطوير دور المعلمة في ضوء رؤية مصر 2030، وكانت من أهم النتائج وضوح متطلبات توظيف الذكاء الاصطناعي برياض الأطفال لتطوير دور المعلمة في ضوء رؤية مصر 2030 وقابليتها للتنفيذ، وكانت من أهم التوصيات دعوة القائمين علي العملية التعليمية بوزارة التربية والتعليم بالاعتماد علي متطلبات توظيف الذكاء الاصطناعي برياض الأطفال لتطوير دور المعلمة في ضوء رؤية مصر 2030.The research aims to set requirements for employing artificial intelligence in kindergartens to develop the role of the teacher in light of Egypt’s Vision 2030, by identifying the requirements for each of the development goals for employing artificial intelligence in kindergartens, areas of using artificial intelligence techniques, and the availability of the necessary infrastructure for applying artificial intelligence. The role of artificial intelligence in developing teacher performance, the support mechanisms provided to teachers to employ artificial intelligence in improving the educational system, and the researcher used the descriptive approach (survey study method). The research community is represented by kindergarten teachers in the Directorate of Education in Giza Governorate, who are (5191) teachers. The researcher selected the research sample by random stratified method from all educational departments affiliated with the Directorate of Education in Giza, where the strength of the basic research sample was (358) teachers. To collect data for the research, the researcher used document and records analysis, a personal interview, and a SWOT analysis questionnaire of the actual reality of employing artificial intelligence in kindergartens. And a questionnaire on the requirements for employing artificial intelligence in kindergartens to develop the role of the teacher in light of Egypt’s Vision 2030. One of the most important results was the clarity of the requirements for employing artificial intelligence in kindergartens to develop the role of the teacher in light of Egypt’s Vision 2030 and its feasibility of implementation. One of the most important recommendations was inviting those in charge of the educational process at the Ministry of Education. Based on the requirements for employing artificial intelligence in kindergartens to develop the role of the teacher in light of Egypt’s Vision 2030.

الكلمات الرئيسية