برنامج باستخدام الأنشطة الأدائية لتحسين بعض جوانب النمو لدي أطفال طيف التوحد A program using performance activities to improve some aspects of development for children on the autism spectrum

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

القاهرة

المستخلص

يسعي البحث الحالي إلي استخدام الأنشطة الأدائية لتحسين بعض جوانب النمو (اللغوي، الحرکي، الاجتماعي) لدي أطفال طيف التوحد، وقد أعدت الباحثة مجموعة من الأدوات من مقياس جوانب النمو المصور والأدائي، و استمارة ملاحظة جوانب النمو (للمعلمة، الأم) واستخدام برنامج  الأنشطة الأدائية المتنوعة من الحرکية، الفنية، الترکيبية، القصصية والدرامية، الموسيقية والغنائية)،واستخدمت الباحثة کلاً من (المنهج الوصفي، شبه التجريبي) لمناسبته لطبيعة البحث واستخدام التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة، وتکونت عينة البحث الأساسية من  (10)عشرة، أطفال طيف التوحد البسيطة وأعمارهم الزمنية من (5-7)سنوات،،وتم تطبيق البرنامج علي المجموعة التجريبية علي مدار 8 أسابيع لمدة أربع أيام أسبوعياً بواقع نشاطين في اليوم يستغرق فترة زمنية قدرها ساعتين، وقد أظهرت النتائج وجود فروق داله إحصائيا بين متوسطات رتب درجات القياس القبلي والبعدي لأطفال طيف التوحد على مقياس جوانب النمو المصور والأدائي واستمارة ملاحظة سلوک الطفل علي جوانب النمو  (اللغوي، الحرکي، الاجتماعي)، لصالح القياس البعدي، مما يشير إلي فاعلية استخدام الأنشطة الأدائية، في تحسين بعض جوانب النمو بمجالات التعلم لأطفال طيف التوحد. 
 
The current research seeks to use performance activities to improve some aspects of development (linguistic, motor, social) in children on the autism spectrum.The researcher has prepared a set of tools from the scale of the aspects of pictorial and performance growth, and the form for observing the aspects of growth (for the teacher, the mother) and the use of the various performing arts program from kinetic, artistic, synthetic, anecdotal and dramatic, musical and lyrical), and the researcher used both (descriptive, quasi-experimental) for its relevance to the nature of the research and the use of one-group experimental design.The main research sample consisted of  (10) ten children with autism spectrum disorder and their ages ranged from (5-7) years, and the program was applied to the experimental group over a period of 8 weeks for a period of four Days per week with two activities per day that takes a period of two hours, and The results showed that there were statistically significant differences between the average ranks of the pre and post measurements for children of the autism spectrum on the scale of the aspects of visual and performance development and the form for observing the child’s behavior on the aspects of development  (linguistic, kinesthetic, social), in favor of the dimensional measurement, which indicates the effectiveness of using the performing arts, In improving some aspects of development in the areas of learning for children on the autism spectrum.