دور القائم بالاتصال في تحقيق أهداف الإذاعة المدرسية عبر مواقع التواصل الاجتماعي "الفيسبوک نموذجاً" "دراسة ميدانية" The role of the communicator in achieving the Goals of school broadcasts' through social networking sites ‘Facebook is a model’ “A field study”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المنيا

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور القائم بالاتصال "أخصائي الإعلام التربوي" في تحقيق أهداف الإذاعة المدرسية عبر موقع شبکة التواصل الاجتماعي "فيسبوک"، واستخدمت المنهج الوصفي بأسلوب المسح بالعينة کأداة لجمع البيانات، وتکونت العينة الميدانية من(200) مُفردة من القائمين بالاتصال "أخصائيين الإعلام التربوي" بالمدارس الإعدادية بمحافظة المنيا "إدارة المنيا التعليمية"، وتوصلت إلى: وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائية بين استخدام القائم بالاتصال "أخصائي الإعلام التربوي" لموقع شبکة التواصل الاجتماعي "فيسبوک"، ومدى المُساهمة في تحقيق أهداف الإذاعة المدرسية، ووجود فروق دالة إحصائية بين أشکال تفاعل الذکور والإناث "أخصائي الإعلام التربوي" مع المضامين المتعلقة بأهداف الإذاعة المدرسية عبر موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوک"، وفي اتجاه الذکور، وقد أوصت الدراسة بضرورة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي في تحقيق أهداف العملية التعليمية، وتدريب المعلمين على کيفية توظيف هذه الشبکات في مجال عملهم، فضلاً عن ضرورة إنشاء صفحات تفاعلية تعليمية للتواصل بين أخصائي "الإعلام التربوي" وطلابه وربط المدرسة بالمُجتمع الخارجي.
 Abstract:
The study aimed to identify the role of the Contact person 'Educational Media Specialist' in achieving the goals of school broadcasting through the social networking site Facebook ,I used the descriptive method using the sample survey method as a data collection tool. The field sample consisted of(200) singles from those who contacted the "educational media specialist" in the preparatory schools In Minya Governorate, "Minya Educational Administration"., and reached: There is a statistically significant relationship between The communicator’s use of the “educational media specialist” for the social networking site “Facebook”, and the extent of its contribution to achieving the goals of school radio, There are statistically significant differences between the forms a interaction males and females With the contents related to the objectives of school radio via the social networking site “Facebook” In the direction of the males, The study recommended the necessity of using social media to achieve the objectives of the educational process, And training teachers how to employ these networks in the field of social sciences, educational sciences, and educational learning.

الكلمات الرئيسية