تفعيل التعليم المدمج وعلاقته بالتوجهات الدافعية للتعلم والعجز المتعلم لدي طالبات البکالوريوس المهني للحضانة ورياض الأطفال Activating blended learning and its relationship to motivational Orientations and learned helplessness to learning among female students of the professional bachelor's degree for nursery and kindergarten

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المنيا

المستخلص

الملخص:
هدف البحث إلى التعرف على العلاقة الارتباطية بين تفعيل التعليم المدمج والتوجهات الدافعية للتعلم لدي طالبات البکالوريوس المهني للحضانة ورياض الأطفال، والتعرف على العلاقة الارتباطية بين تفعيل التعليم المدمج والعجز المتعلم لديهن، بالإضافة إلى الکشف عن أکثر أبعاد التوجهات الدافعية للتعلم (الداخلية- الخارجية) إسهامًا في التنبؤ بتفعيل التعلم المدمج لدي طالبات البکالوريوس المهني للحضانة ورياض الأطفال.
 بلغ قوام عينة الدراسة الاستطلاعية (32) اثنتا وثلاثون طالبة، وبلغ قوام عينة الدراسة الأساسية (67) سبع وستون طالبة من طالبات المستوي الأول بالبکالوريوس المهني للحضانة ورياض الأطفال. وتم استخدام مقياس تفعيل التعليم المدمج (إعداد الباحثتين)، ومقياس التوجهات الدافعية في التعلم (إعداد عبد العليم، 2014)، ومقياس العجز المتعلم (إعداد الباحثتين).
وتوصلت نتائج البحث إلى وجود علاقة ارتباطيه موجبة دالة إحصائيًا بين التوجهات الدافعية للتعلم وتفعيل التعليم المدمج لدي طالبات البکالوريوس المهني للحضانة ورياض الأطفال، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود علاقة ارتباطيه سالبة دالة إحصائيًا بين تفعيل التعليم المدمج والعجز المتعلم لدي طالبات البکالوريوس المهني للحضانة ورياض الأطفال، وأخيرًا توصلت نتائج البحث إلي أن ارتفاع درجة التوجهات الدافعية الداخلية للتعلم من مؤشرات زيادة تفعيل التعليم المدمج لدي طالبات البکالوريوس المهني للحضانة ورياض الأطفال.
Abstract:
The research aims to identify the correlation between the activation of blended learning and the motivational Orientations to learning among students of the professional bachelor’s degree for nursery and kindergarten, and to identify the correlation between the activation of blended education and their learned helplessness, in addition to revealing the most dimensions of motivational Orientations to learning to learn (internal-external) as a contribution to Predicting the activation of blended learning among students of professional bachelor's degrees for nursery and kindergarten. The strength of the exploratory study sample was (32) thirty-two female students, and the sample of the basic study was (67) sixty-seven female students of the first level in the vocational baccalaureate of nursery and kindergarten. The scale of activating the blended learning was used (prepared by the two researchers), the scale of motivational Orientations to learning (prepared by Abdel Alim, 2014), and the scale of learned helplessness (prepared by the two researchers). The results of the research concluded that there is a positive statistically significant correlation between the activation of blended education and the motivational Orientations to learning among the students of the professional bachelor’s degree for nursery and kindergarten, The results of the research concluded that there is a negative statistically significant correlation between the activation of blended education and the learned helplessness among the students of the professional bachelor’s degree for nursery and kindergarten. The results of the research concluded that the high degree of internal motivational Orientations to learning is one of the indicators of increasing the activation of blended education for female students of the professional bachelor's degree for nursery and kindergarten.
 

الكلمات الرئيسية