برنامج تدريبي قائم علي فنون الأداء للطالبة المعلمة لتنمية المهارات اللغوية الوظيفية لدي الأطفال ذوي الإعاقةالعقلية البسيطة A training program based on performing arts for the student teacher to develop functional language skills for children with mild mental disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

القاهرة

المستخلص

مستخلص البحث:
تعد اللغة ضرورة من حياة الأطفال الاجتماعية، فهي الأداة التي يستخدمها الطفل للتواصل مع الآخرين، وحدوث قصور فيها يؤثر تأثيراً سلبياً علي قدرته علي التکيف والاندماج في المجتمع، ولذا استهدف البحث إعداد برنامج تدريبي قائم علي الأنشطة الأدائية للطالبة المعلمة لرفع مستوي أدائها في تقديم المهارات اللغوية للأطفال ذوي الإعاقة العقلية بصورة وظيفية لتکون لها دلالة ومعاني في حياة الأطفال الواقعية، وقد صممت الباحثة مجموعة من أدوات القياس من(إختبار تحصيلي لقياس مهارات الطالبات المعلمات، و إستمارة ملاحظة للمهارات الأدائية للطالبة المعلمة،، مقياس المهارات اللغوية المصور للأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة)، برنامج التدريبي القائم علي الأنشطة الأدائية، وقد تم تطبيق البرنامج علي عينة قوامها(30) طالبة معلمة، وقد أظهرت النتائج نجاح البرنامج التدريبي في رفع مستوي الطالبة المعلمة في کلً من الجانب المعرفي والمهاري، کما أظهر تنفيذ الأنشطة الأدائية التي أعدتها  الطالبات المعلمات في التطبيقات العملية فاعليتها مع الأطفال المعاقين عقليا بدرجة بسيطة في حدوث تغيير کبيراً في قدرة الأطفال علي إستخدام  المهارات اللغوية بطريقة وظيفية من(الإستماع، التحدث، القراءة، الکتابة) نظراً لتقديمهم للأطفال في شکل مواقف طبيعية مماثلة للممارسات اليومية، وهذا يؤکد فعالية البرامج التدريبية في تحسين مهارات الطالبة المعلمة في تنمية المهارات اللغوية الوظيفية للأطفال المعاقين عقلياً.
  Summary of the research:
 Language is an essential part of children’s social life. It is the tool that the child uses to communicate with others, and the occurrence of a deficiency in it negatively affects his ability to adapt and integrate into society. Therefore, the research aimed to prepare a training program based on the performance activities of the student teacher to raise the level of her performance in providing language skills. For children with mental disabilities in a functional way to have significance and meanings in the real life of children, The researcher designed a set of measurement tools(An Achievement Test to Measure the Skills of the Female Student Teachers, The Observation Form for the Performance Skills of the Student Teacher, A Pictorial Scale to measure Language Skills for Children with Mild Mental Disabilities), A training program based on performing activities, and the program was applied to a sample of(30) female student teachers, and the results showed the success of the training program in raising the level of the student teacher in both the cognitive and skill side. The implementation of the performance activities prepared by the female teachers in practical applications showed their effectiveness with the mentally handicapped children to a small degree in a significant change in the children’s ability to use language skills in a functional way(listening, speaking, reading, writing) due to their presentation of the children in the form of natural situations similar to the practices This confirms the effectiveness of the training programs in improving the skills of the student teacher in developing functional language skills for mentally handicapped children.

الكلمات الرئيسية