فاعلية برنامج ارشادي تکاملى لتنمية تقدير الذات الجسمي والاجتماعى وعلاقته بخفض السلوک العدواني لدي الأطفال الصم The effectiveness of an integrated counseling program for developing physical and social self-esteem and its relationship to reducing aggressive behavior among deaf children.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المنيا

المستخلص

الملخص:
           يهدف البحث الحالي إلي بناء برنامج إرشادي تکاملي لتنمية مستوى تقدير الذات الجسمي والاجتماعي وعلاقته بخفض السلوک العدواني لدى الأطفال الصم، بجانب التحقق من مدى استمرارية فاعلية البرنامج الإرشادي التکاملى لما أعد إليه، ومعرفة العلاقة بين تقدير الذات الجسمي والاجتماعي وبين السلوک العدواني لدى الأطفال الصم، تکونت عينة البحث الأساسية من(30) طفل وطفلة من ذوي الصمم الکلي بمعهد الأمل للصم وضعاف السمع بالمنيا من سن(5-8) سنوات، وتراوحت نسبة ذکاء أطفال العينة ما بين(99-80)، وأعتمد البحث الحالي على مقياس تقدير الذات الجسمي والاجتماعي للطفل الأصم(8-5) سنوات إعداد(الباحث)، ومقياس السلوک العدواني للأطفال الصم (8-5 سنوات) کما يراها الوالدين والمعلمين والمعلمات(اعداد الباحث)، بجانب استمارة المستوى الاقتصادى والاجتماعى(عبد العزيز الشخص، 2013)، واختبار المصفوفات المتتابعة لرافن تقنين(عماد احمد حسن، 2016). ولقد توصل البحث إلى فاعلية البرنامج الإرشادي التکاملي في تنمية تقدير الذات الجسمي والاجتماعي وخفض السلوک العدواني لدي الأطفال الصم، مع استمرارية التأثير، وباستخدام مربع إيتا ظهر حجم تأثير البرنامج في تنمية تقدير الذات الجسمي بمقدار(0.891) وتقدير الذات الاجتماعي بمقدار(0.987) وانخفاض السلوک العدواني بمقدار(0.987)، وتوصل البحث إلى وجود علاقة ارتباطيه سالبة ودالة إحصائياً عند مستوى دلالة(0.01) بين تقدير الذات الجسمي والاجتماعي وبين السلوک العدواني لدي الأطفال الصم. 
Abstract:
            The current research aims to build an integrative counseling program to develop the level of physical and social self-esteem and its relationship to reducing aggressive behavior among deaf children, in addition to verifying the extent of the continuity of the effectiveness of the integrative counseling program for what was prepared for it, and knowing the relationship between physical and social self-esteem and aggressive behavior among deaf children. The main research sample consisted of (30) male and female children with total deafness at the Al-Amal Institute for the Deaf and Hard of Hearing in Minya from the age of(5-8) years, and the IQ of the sample children ranged between(99-80), and the current research relied on the scale of physical self-esteem. And the social and deaf child (5-8) years prepared by(the researcher), and the scale of aggressive behavior for deaf children(8-5 years) as seen by the parents and teachers(prepared by the researcher), in addition to the social and economic level questionnaire(Abdul Aziz Al-Shaq, 2013), and the test of matrices The sequences of Raven(Emad Ahmed Hassan, 2016). The research found the effectiveness of the integrative counseling program in developing physical and social self-esteem and reducing aggressive behavior among deaf children, with the continuity of the effect, and using the Eta-square, the program’s effect size appeared in the development of physical self-esteem by(0.891), social self-esteem by(0.987) and decreasing behavior Aggressiveness by(0.987), and the research found a negative and statistically significant correlation at the level of significance(0.01) between physical and social self-esteem and aggressive behavior among deaf children.

الكلمات الرئيسية