فاعلية برنامج باستخدام استراتيجية القصة في تنمية مفهومي(الحق،الجمال) لدى طفل الروضة The effectiveness of a program using the story strategy in developing concepts of (Right, beauty) among kindergarten children.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المنيا

المستخلص

هدف هذا البحث إلي تنمية مفهومي(الحق– الجمال) لدى طفل الروضة من خلال برنامج باستخدام استراتيجية القصة، وقد تم استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبة التجريبي واتباع القياسين القبلي والبعدي لها، وقد تکونت عينة البحث من(35) طفل من أطفال المستوى الثاني بمرحلة رياض الأطفال تراوحت أعمارهم من(5- 6) سنوات، وقد تم تطبيق مجموعة من الأدوات تمثلت في اختبار مفهومي(الحق، الجمال) المصور لطفل الروضة(إعداد الباحثون)، برنامج باستخدام استراتجية القصة في تنمية مفهومي(الحق– الجمال) لدى طفل الروضة(إعداد الباحثون)،وقد أشارت نتائج البحث إلى أن البرنامج المقترح باستخدام استراتيجية القصة أثبت فعاليته فى تنمية مفهومي(الحق– الجمال) لدى الأطفال عينة البحث، وقد انتهى البحث إلى عدد من التوصيات ومنها ضرورة نشر الوعي الثقافي فيما يتعلق بمفهومي(الحق، الجمال) وأهميتهم بالنسبة للأطفال، وضرورة تضمين المناهج المقدمة للأطفال في مرحلة الروضة على مفهومي(الحق، الجمال) الضرورية واللازمة للأطفال في تلک المرحلة.
The aim of this research is to develop my concepts of(truth - beauty) among kindergarten children through a program using the strategy of the story, and the experimental approach has been used with a semi-experimental design and following the two measurements before and after it, and the research sample consisted of(35) children from the second level children in the stage Kindergartens ranged from(5-6) years old, and a set of tools were applied, which was to test the concept of(truth, beauty) illustrated for a kindergarten child(preparing researchers), and a program using the strategy of the story in developing my concepts of(truth - beauty) among the kindergarten child.(Preparation of the researchers), and the results of the research indicated that the proposed program using the story strategy has proven its effectiveness in developing the concepts of(truth - beauty) among the children of the research sample, The research concluded with a number of recommendations, including the need to spread cultural awareness regarding my concepts of(truth, beauty) and their importance for children, and the need to include the curricula provided to children in kindergarten on the concepts of(truth, beauty) necessary and necessary for children at that stage.